Tuesday, January 6, 2009

BEST SINGER n BEST ALBUM 2008



BEST ALBUM & BEST SINGER 2008
(dipetik dari HYPE terakhir)
Album: WE SING WE DANCE WE ANALYZE
Artist: JASON MRAZ

Album terbaru Jason Mraz adalah antara album terbaik 2008 sekali gus menjulang nama Jason dalam dunia seni muzik ke tahap tertinggi. So, di sini Jason mengupas erti setiap lagu yang diciptanya untuk anda semua especially.
********************************************************************
MAKE IT MINE
Lagu ni ditulis dengan tujuan agar menjadi one of those ‘get up off the couch & start doing something with your life’ kind of songs. Lebih kurang macam lagu motivasi tapi bukan menerusi lirik sahaja. Ianya lebih menyeluruh. Bila dengar kita akan rasa happy & bertenaga. Lagu ni jugak merupakan asas kepada album ni sebab ia cuba menyampaikan mesej ‘wake up everybody’! Tak salah kalau nak menari, menyanyi @ nakal sedikit.
***********************************************************
I’M YOURS
‘I’m Yours’ adalah tentang keadaan diri yang bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang ada dalam dunia ni, specially cinta. Saya rasa lagu ni lebih besar daripada saya. So, setiap kali menyanyikan lagu ni, semacam saya tengah menyanyi lagu cover version milik orang lain.
************************************************************
LUCKY
Lagu ni pulak saya tulis menerusi e-mel bersama Colby Caillat. Mulanya saya hantar starting point & Colby sambung 1 verse. Kawan kami; Tim Fagen yang jugak anggota band pengiring Colby, tanbahan bridge & lepas tu diorang hantar balik lagu ni pada saya & saya tambah korus pulak. Lagu ni menceritakan 2 kawan baik yang jatuh cinta & berkongsi pengalaman walaupun diorang tinggal berjauhan.
********************************************************************
BUTTERFLY
Ini merupakan lagu paling seksi pernah saya tulis seumur hidup. Lagu ni mengenai seorang penari yang punya segalanya, terutama perhatian saya.
*******************************************************************
LOVE FOR A CHILD
Saya cuba untuk tak menulis lagu ni. Idea tercetus pada 1 pagi tatkala saya tengah buat rakaman album ni. 2 hari lagu ni bermain dalam kepala yang merayu agar saya buat lagu tentang perceraian. Akhirnya, saya pun tulis la lagu ni & actually it make sense. Saya rasa ramai anak yang faham situasi ni & kebanyakannya tak salahkan parents. Perceraian ni ada kelebihannya pada anak2. contonhnya saya bersyukur sebab dikurniakan 2 buah keluarga.
**********************************************************************
COYOTES
Sebuah metafora yang menggambarkan saya sendiri sebagai coyote dari California sedang memburu gadis idaman di New York. Semasa lagu ni dibuat, ada seekor coyote terlepas dari zoo di Central Park. Setiap hari ada saja cerita orang terserempak dengan coyote tu. Tapi lepas tu, coyote tu mati. It was uneventfully tragic.
*****************************************************************
ONLY HUMAN
Lagu ni adalah mengenai populasi manusia yang terlebih & jugak mengenai sumber natural yang sudah semakin berkurangan. Saya rasa saya tak mahu anak lagi sebab manusia dah terlalu ramai dalam dunia ni. The earth will ultimately win. We will lose. Yikes!
********************************************************************
IF IT KILLS ME
Mesej dalam lagu ni menceritakan perihal diri saya. Saya cuba nyatakan yang saya mahu jadi lebih daripada kawan tapi saya ni memang seorang penakut untuk berterus terang. So, lagu ni is a straight-forward pop song. No gimmicks.
***************************************************************************
BEAUTIFUL MESS
Lagu ni sangat passionate. Tentang mencintai seseorang bukan saja disebabkan kelebihan yang dimiliki malah kekurangannya. Cinta sebenar adalah menerima kehadiran seseorang dengan segala kekurangan yang dimiliki. This song is about contradictions. Saya suka imagery of someone collecting trash in a beautiful dress.

2 comments:

Frid Firdaus said...

jason mraz is the best sejak first album die lagi tau...
i peminat dia dari dulu...
tp i lagi suke album first die...

p.a.k.w.e. said...

i dengar jugak lelagu dia yg dulu
but i like ths 1 so so much