Wednesday, March 3, 2010

LELAKI 2010 - 10 rahsia kehidupan rendah kalori

PERATURAN BARU PEMAKANAN SIHAT
-
1.KURANGKAN!
Ketika anda muda – katakan lah di ketika umur 20an – ianya adalah senang tak kiralah berapa banyak berat badan yang meningkat, anda pasti boleh berlapar dan bersenam untuk mendapatkan bentuk badan asal. Ini antara khabar buruk: naik berat badan ialah pembesaran diri. Di mana berat meningkat, metabolisma badan anda berubah untuk mempertahankan bentuk baru anda.
Penyelesaian? Jangan biarkan diri anda tersasar di awalnya. Sentiasa dengan berat badan yang rendah adalah lebih dari kelihatan bagus; ianya akan menjaga kesihatan anda keseluruhan. Dengan terlalu kesahkan berapa banyak yang anda makan – tak kira berapa umur anda – anda akan menyelamatkan diri anda dari seumur hidup mempertahankan dari kenaikan berat badan dan masalah kesihatan yang akan sentiasa bersama.
-
2. “RENDAH LEMAK”? TERIMA KASIH JE LAH
Jika anda membesar di tahun 80an, idea di mana lemak adalah jahat sudah sesungguhnya berakar di otak anda. Tapi ingatlah: ianya adalah kalori yang anda risaukan, dan anda tak perlu obses dengan dari mana ia datang. Sesetengah makanan rendah lemak menggantikan lemak dengan gula dan boleh sebenarnya berakhir mengandungi lebih kalori: yogurt rendah lemak, sebagai contoh, boleh menyumbangkan lebih kepada ambilan kalori harian berbanding makanan penuh lemak yang lebih kaya, dan sedap.
-
3. BELAJAR IMBANGAN ANDA
walaupun anda makan dengan campuran yang betol, anda hampir sebenarnya makan dengan berlebihan semuanya. Bagi seorang lelaki dewasa, imbangan sihat untuk daging adalah “saiz sebesar tapak tangan anda dan setebal sekotak kad terup”. Lebih banyak lemak atau gula sesuatu makanan itu miliki– lebih kecil saiz sajiannya.
Anda mungkin sudah rasa bagus dengannya; uji diri anda untuk kes ini:
1.Sajian sederhana peanut butter seharusnya bersaiz:
(a)Bola ping-pong, (b) kacang, (c) bola tenis
2. Sajian keju seharusnya bersaiz:
(a)Tayar, (b) penumbuk, (c) sekeping POST-IT note
3. Sajian pasta, nasi, atau kentang sepatutnya bersaiz:
(a) bukunota, (b) tangan yang digenggam, (c) tiub ubat gigi
(Jawapan: 1.a; 2.c; 3.b.)
-
4. MULAI SEKARANG: KURANG DAGING
nak tahu dari mana kebanyakkan kalori anda datang? Ikuti kisah berikut – seorang adalah pemakan ikan yang vegetarian, manakala seorang lagi adalah peminat barbeku – dan rekodlah apa yang anda makan untuk beberapa hari.
Vegetarian
29% protin tanpa daging
18% bijirin
10% alkohol
16% makanan ringan
14% tenusu
5% buah-buahan/sayur-sayuran
8% makanan laut
Jumlah kalori: 10,472
Karnivor
26% daging
31% bijirin
16% alkohol
12% makanan ringan
7% tenusu
8% buah-buahan/sayur-sayuran
Jumlah kalori: 13,126
-
5. ANDA BOLEH (HAMPIR) TIDAK PERNAH SALAH DENGAN BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN
sebagai syarat umum, anda boleh makan mereka sehingga anda kenyang. Salah satu kejayaan membeli belah adalah dengan menjauhi offer – setengah dozen epal, beberapa jenis pir, kiwi, mangga, betik – dan anda akan meningkatkan peluang mengekalkan kesihatan dengan menggunakan buah berkhasiat dan dipelbagaikan. Untuk sayur-sayuran, elak stim dan rebus; mereka mungkin peluang kalsium terendah, tapi anda akan mudah bosan dalam sehari – dan kembali kepada cara lama, pemakanan tinggi kalori. Sebaiknya, saute, panggang, atau grill mereka.
-
6. MAKAN PROTIN, KAWAL LAPAR
protin – terutamanya yang ada di kurang kalori daging dan tenusu – adalah cara terbaik mengajar diri anda berpuas hati. Bila dihadamkan, ia akan menyebabkan keluarnya hormon CCK yang akan membuatkan anda kenyang. Campurkan protin tersebut dengan buah-buahan – contohnya, yogurt dan strawberi – dan itulah makan pagi yang terbaik.
-
7. MALAM RENDAH KALORI
mulanya berita buruk: alkohol adalah sangat banyak kalori, dan dengan beberapa minum akan meningkatkan kalori dengan cepat. Tapi dengan mengambilnya berselang dengan segelas air, anda akan kemudian kurang memintanya lagi (dan kurang mabok esoknya juga). Per sajian, wain mengandungi kurang kalori dari bir dan dari koktel.
-
8. RINGKAS SAHAJA
cuba fokus pada beberapa cara untuk mengurangkannya – salad dari sebiji burger dan kentang goreng untuk makan tengahari (800 kalori kurang) atau stik bersaiz kecil ketika makan malam (200 kalori kurang) – dan sekiranya anda membuatnya dengan konsisten, seperti membeli pinggan makan malam yang kecil untuk digunakan di rumah ( anda akan makan dengan kurang) -
9. TAK APA UNTUK PUAS— SEKALI SEKALA
tak apa untuk sekali sekala menikmati sepinggan nachos tapi jangan membuatkan ia menjadi penyebab.
-
10. PENUHI PANTRY DENGAN RENDAH KALORI
• Zaitun: untuk makanan ringan
• Biskut penuh bijirin: mempunyai keseronokan tersendiri
• Avokado: untuk biskut
• Popcorn: “letak 4 cawan popcorn ke dalam bag kertas dan panaskan ke dalam mikrowave. Tambahkan limau, garam, dan sos pedas”.
• TEBU YANG MASAK DAN DIKUPAS: untuk salad dan makanan ringan
• Minyak zaitun, dan mustard: untuk dressing salad
• Satu bag lemon: “Lemon bagus untuk salad, ikan dan apa2 sahaja.”
• Oat: untuk makan pagi
-
p/s: tetibe teringat nak minum jus epal
WUWU!!

2 comments:

Qarl said...

thanx PAKWE

a very good info for me!!!

rupenya xsemestinya yogurt rendah lemak mmg rendah lemak kan hahaha

p.a.k.w.e. said...

tahu takpe
rendah lemak lebih plak gule nyer
konsepnyer
KURANGKAN GULA okayh