Friday, March 5, 2010

LELAKI 2010 – menjadi lelaki lebih produktif

10 PERATURAN MUDAH MENJADIKAN TEMPAT KERJA ANDA PERMAINAN
-
Akui Anda Suka Menangguh (dan Akan Berubah)
-
Untuk mengetahui secara benar berapa banyak masa dah kita bunuh, kita tanyalah enam yang terhebat ini — termasuklah peguam, pengiklan, dan pegawai kerajaan yang mana tidak dapat beritahu kita apa sebenarnya yang mereka buat — untuk menulis semua yang yang mereka telah buat (dan tidak buat) berjaya dalam masa satu hari bekerja.
-
Buat Yang Mudah Terganggu
-
Penangguh ultimate: set timer selama tiga puluh minit dan kekal dengan tugas sehingga ianya hilang tumpuan. Walaupun anda boleh guna fungsi timer dengan telefon bimbit atau komputer, percayalah: anda sebaiknya menggunakan barang yang hanya hebat melakukannya, jam timer.
-
Cipta Tempat Kerja Ideal Anda(Nota: Ideal tak bermaksud tak menarik)
-
Anda kenal dia di pejabat dengan meja yang bersih tu? Dia tak semestinya lebih produktif dari anda. Dan ada bukti.
-
1.Domain – punca idea
-
mempunyai sekurang-kurangnya dua meja pada sekian-sekian masa. Tapi hanya satu yang betul-betul diduduki, teorinya adalah jika ianya tidak berhasil, ia akan nampak pelik. Jika ia banyak sangat barang, ia sesungguhnya tidak berguna.
-
2. Komputer
-
gunakan prosessor yang terbaik dan berkuasa.
-
3. Pegangan Tangan
-
BlackBerry tidur di sebelah dan pergi kerja bersama. Buat yang pentingkan e-mail, dengan bekerja menggunakan telefon sikit pelik.
-
4. Stack – Rak Pengasingan
-
dengan mempunyai setimbun kertas di atas meja sebab anda perlu melukis untuk menerangkan kerja. Web page, atau graf, atau pembahagian fungsi.
-
5. Pad Sebenar
-
dahulu anda ketagih dengan pad kuning. Itulah tempat untuk mengambangkan idea baru, untuk betul-betul memikirkan tentang benda baru. Selalunya dua atau tiga datang dalam satu-satu masa. Mereka terkini Cuma tidak tersusun.
-
6. Peralatan Menulis
-
segenggam pen FINEPOINT dengan warna-warna berbeza. Yang terbaik adalah 5mm, dari 3mm yang terlalu kecil.
-
7. Headphone
-
carilah yang gred studio, produser muzik, kualiti gila earphone. Muzik terbaik ialah dengan lirik dalam bahasa asing. Ia mengejutkan aktiviti otak kanan tapi tidak melalaikannya.
-
8. Minum
-
Di hari memerlukan kopi, tujuh ke lapan cawan boleh dihabiskan. Kopi punca diuretic. Anda rehidrasi dengan minum air, manakala anda dehidrasi dengan minum kopi.
-
Terimalah Sifat Bertangguh Anda Dengan Rendah Diri(Dan guna sebagai kelebihan anda)
-
Tanpa gangguan kecil di hari, peluang anda kehilangan, atau teruknya terpaksa melayan setiap faks akan kelihatan.cara “penangguh terstruktur” – satu cara buat kerja sambil menghindarinya secara seluruh.
-
'‘Penangguh Terstruktur'' kedengaran seperti si bodoh.
-
benar ianya kedengaran seperti si bodoh. Ideanya adalah si penangguh tidaklah tidak membuat apa-apa – hanya tidak membuat sesuatu kerja dengan membuat kerja yang lain.
-
Bolehkah menonton TV dari menulis interview ini?
-
Tidak. Anda perlu membuat kerja lain. Anda tidak malas. Sebagai contoh, ada dua buku yang perlu perhatian, tapi sebaliknya, menyiapkan kelas lebih dari selalu, dan jelaskan bil.
-
Adakah dengan ini akan membawa anda ke tempat di mana anda rasa seperti membuat tugas besar yang anda hindari?
-
Ianya seperti berenang atau berjogging. Bila anda berenang, ianya tidaklah menarik sangat, tapi terjun ke dalam kolam adalah sakit. Penangguh terstruktur adalah begitu – anda mempermainkan diri anda untuk memulakan. Anda memasuki sesuatu kerja dengan melakukan kerja lain.
-
Dan sekiranya ia tidak berkesan?
-
Percayalah, sesuatu akan datang yang mana anda nak buat lebih.
-
Untuk Pencatat Nota
-
Napkin koktel okay, tapi nombor telefon penting akan tidak hilang sekiranya anda menggunakan bukunota. Dapatkan bukunota yang boleh diletakkan di poket dan boleh digantikan.
-
Bergustilah dengan E-mail anda
-
Dua peraturan gagal-selamat untuk menghabiskan kurang masa di dalam kotak anda.
-
1.Hindari khabar angin
-
ramai yang berGOSSIP dengan e-mail berkenaan hal pejabat. Ramai juga yang komplen tentang rakan sekerja dengan e-mail. Sekiranya anda sesungguhnya sibuk, janganlah respon.
-
2. Tutup saja
-
E-mail tidak sepatutnya menjadi denyutan jantung kerja anda sehari-hari. Offkan skrin. Periksa tiga atau empat kali. Tiada pilihan lain selain melakukannya. Sekiranya ia sangat penting, mereka boleh menelefon anda.
-
Seriuslah Dalam Menutup Mata
-
Mahu membuat sesuatu lebih banyak di hari? Kehilangan beberapa jam waktu tidur setiap malam dalam seminggu akan membuatkan anda kelihatan seperti seorang yang baru minum lima bir: anda akan nampak bodoh seperti malam sebelumnya, tapi tidak juga gembira. Ini petua tidur – dan kerja – lebih baik.
-
6 to 7:30 a.m.
-
Bila jam loceng sudah berhenti, jangan tekan butang snooze. Jika anda asyik super-snooze, bermaksud anda sudah hanyut. Orang 35 tahun memerlukan tujuh ke lapan jam waktu tidur. Pelajar kolej memerlukan lapan ke sembilan jam. Octogenarian pula memerlukan empat ke lima jam sahaja.
-
7:45 a.m.
-
jangan buat apa-apa yang penting. Untuk satu per empat jam setiap pagi, otak anda hanya mampu memberus gigi dan bukan yang lain.
-
9 to 11 a.m.
-
jika anda rasa anda morning person, inilah waktu terbaik untuk otak anda bekerja. Jangan rugikannya.
-
3 p.m.
-
anda akan rasa mengantuk sekarang, tapi tunggu. Kenapa? Kita akan mendapat kepekaan semulajadi untuk lapan jam pertama kita bangun, kemudian otak kita akan menyuntik tenaga untuk lapan jam seterusnya.
-
4 p.m.
-
Jika anda tidak merasainya, jauihi Starbucks. Kafein hanya akan menghalang reseptor neural yang memberitahu otak anda ianya waktu untuk bekerja – ianya tidak membatalkan keadaan letih dan bosan itu.
-
5 to 7 p.m.
-
jika anda morning person, otak anda adalah instrumen kering. Tinggalkan projek tersebut dan tidurlah di bawah meja.
-
11 p.m.
-
tutup lah TV dan komputer. Lampu cerah sebelum tidur membuatkan otak anda berirama.
-
11:30 p.m.
-
persembahan mental pagi hari hampir digunakan satu per tiga dari waktu tidur anda, dan cara terbaik mendapatkan kualiti adalah dengan tidur – dan betul-betul tidur.
-
p/s: PAKWE tengah sesikit mengubah cara kerja PAKWE!!

2 comments:

ZaridaIshak said...

hehehe... suka le ngan tip tu... tapi panjang lebar sangat... shortform bleh..

p.a.k.w.e. said...

euw
PEMALAS lah YANGBAIK nie
baca n FAHAMI okayh
n wat peta minda
GITEW