Friday, April 16, 2010

LELAKI 2010 – menjadi gentlemen abad ke21

PERATURAN BARU KELIHATAN DAN HIDUP SEBAGAI LELAKI BERTAMADUN
-
Tambahkan Pocket Square
Jadi anda memiliki blazer yang dibuat sempurna dan tali leher kegemaran. Guess what? Samalah dengan lelaki sebelah anda. Cuba bezakan diri anda dengan pemakai elegen – dengan pocket square. Pilih kapas, linen, atau sutera dan letak ikut keselesaan anda. Inilah pilihan anda.
Ringkas
Lipat quarter saputangan putih dan masukkan ke poket dada, bahagian dilipat ke bawah. Ini patut keluar hanya setengah inci.
Bold
Masukkan segiempat dengan yang bertekstur atau yang berwarna, bahagian berlipat di bawah. Biarkan layer keluar seperti kipas dan terbuka sedikit (tapi masih membiarkan bahagian yang terdedah hanyalah setengah inci).
Dandyish
Genggam bahagian tengah, pegang terbalik, kemudian balut tangan anda dikelilingnya dan masukkan ia ke dalam poket. Susun lebih kurang.
-
Belajar Membuat Tie Dimple
Jika anda memakai tali leher skinny, ikat sahajalah. Tetapi sekiranya anda mahukan yang lebar – mungkin yang warna solid atau berpatern mikro – tambahkan dengan dimple. Begini caranya.
1. Ikat tali leher anda seperti selalu, tetapi sebelum mengetatkannya, tekan jari anda ke dalam fabrik betul-betul di bawah simpulan.
2. Biarkan jari anda, dan dengan perlahan ketatkan simpulan, membiarkan dimple yang dalam di tengah hampir setengah inci dalam dan satu inci panjang. Practice makes perfect.
-
Cari Bauan Signature
Patutkah lelaki abad ke-21 mempunyai bauan signature? Sekiranya anda mempunyai everyday scent, orang akan mula mengingati anda. Wangian itu sendiri adalah titik permulaannya. Biarkan lah cap jari anda menjadi sejarah. Dapatkan beberapa contoh dan test-drive selama sehari; yang terbaik dan sesuai dengan kamu apabila manusia seronok berada berhampiran kamu - dan anda patut mendapat komen berkenaannya. Bila kamu sudah selesa dengan satu, master kan pula dengan penggunaannya. Kamu hanya perlukan satu semburan pendek di atas setiap forearm, satu di leher, dan satu dibawah pakaian kamu (sebelum kamu membutangkan, tarik kolar ke belakang dan sasarkan ke arah belakang). Mainkan dengan volume sehingga kamu mendapat yang tepat, ingatlah yang bauan itu bukan untuk melemaskan atau tidak dikesan langsung. Tak lama nanti, anda akan mendapat ID anda – oh yeah – anda tak perlu fikirkan ini lagi.
-
Get on Top—Dengan Kot Yang Betul
Kita semua kenal lelaki yang masuk ke pejabat setiap hari memakai jaket biru elektrik North Face di atas bajunya. Jangan jadi lelaki itu! Dapatkan three-quarter-length topcoat yang betul-betul di atas lutut. Kot itu perlulah berpotongan slim dan jatuhan selari dengan kaki anda, dan tidak terbuka seperti dress. Dan ya, jika kekasih anda kesejukan, anda masih boleh menawarkan kot anda kepadanya.
-
Pastikan Mereka Dipolish
Jagalah lace-up, loafer, dan but anda dan mereka akan menjaga anda. Begini caranya.
Bersih
Mula dengan menghilangkan kotoran dan polish lama menggunakan krim kasut, penggosok, dan sedikit air. Dan bersihkan sudut-sudut dan jahitan menggunakan berus kuku.
Polish
Gosok sedikit wax kasut ke dalam kulit dengan menggunakan penggosok. Matchkan warna, atau pilih yang neutral jika anda hanya mahukan shine. (Tip: Untuk cool varnished look, cuba polish hitam kepada kasut brown.) Selepas polish, sapukan dengan berush lembut, dan kemudian gunakan kain yang nipis dan bersih, gosok kasut bagi mendapatkan sparkle.
Tunggu
Terbaiknya, biarkan mereka kering semalaman. Dan bagi mendapatkan hasil terbaik dari usaha keras anda, simpan mereka bersama cedar tree di dalam felt bag.
Pakai
Terbaiknya, anda sepatutnya mengulang proses yang sama selepas tiga kali pakai. Dan sapulah dengan lembut menggunakan kain setiap selepas polish.
-
Hit the Links
Pernahkah anda ke majlis perkahwinan dan perasan ada orang yang nampak lebih selekeh apabila dressed up? Faktanya, anda akan nampak semak kalau salah hardware. Untuk upscale event, pakailah french cuff bersama cuff link emas atau perak yang ringkas. Anda tidak memerlukan apa-apa yang lebih flashy atau gimmicky. Dengan memakai cuff dan links sudah cukup memberi statement.
-
Upgrade Denim Anda
Fakta nombor satu: Terdapat isu maskulin tentang mempunyai sepasang jeans yang anda pakai hari-hari dan tidak pernah membasuhnya; ia umpama jari tengah kepada dunia. Fakta nombor dua: anda bolah lakukan apa saja dengan jeans. The point is, anda akan memakai denim ke tempat-tempat yang anda sepatutnya kisahkan. So dari mempunyai satu atau dua pasang yang anda pakai setiap masa, punyailah pelbagai potongan dari pelbagai stages. Memaki tali leher dan sut jaket ke pejabat atau ke makan malam? Nothing superskinny. No fading or fraying. No funky washes. Carilah yang mempunyai cut yang ringkas. Ke downtown bersama kawan? Broken-in pair adalah yang terbaik, dan anda mudah bergerak dengan sisi baggier nya.
-
Hilangkan Drawer Unik Anda
Seluar dalam anda tak sepatutnya melucukan. Mereka tidak sepatutnya mempunyai jokes di atas mereka. Mereka tidak sepatutnya mempunyai hati, rokok, babi terbang, logo superhero, atau lain-lain berkaitan lawak. (dude, serius nie: go through drawer anda sekarang dan buang setengah seluar dalam anda. Anda akan merasa senang dengan diri anda.) di dunia kasual, di mana tempat lelaki tidak boleh memakai jeans, satu-satunya yang akan selalu menjadi elegen adalah seluar dalam anda.
-
Stay Trimmed
seminggu sekali pergilah trim rambut anda. Anda tidak akan perasan ia di potong. Lelaki yang malas, menunggu dan mendapat komen dari ramai orang. Oleh itu pergilah selalu. Selepas setiap empat minggu, sideburn anda akan tumbuh, dan belakang leher anda akan bersemak. Berkawan lah dengan tukang gunting rambut.
-
Stay Timeless
Dalam dunia penuh gadget ini, jam gimik oversize sangat berbaloi.
-
Gunakan Kepala Anda
Pakailah topi (hat, cap etc) yang bersesuaian dengan anda.
-
p/s: berubahlah ke arah yang TERBAIK...kan bagus tu!!

7 comments:

Fauzzan Helmy Anuar said...

Wah!!! Info best, info best... Thanx konsi dengan kitorang. But since PAKWE tak nak letak gambar, terpaksa guna imaginasi sendiri nak buat bende2 tu semua. Hehehehehe. Thanx! Nak sambung berguling.
=D

p.a.k.w.e. said...

hahaha...alah
sume tu basic je kowt
takan tak tau
a reminder aja konsep nyer
MWAHA!!
nanti PAKWE wat kelas k

ZaridaIshak said...

nice info .... BTW... jadi gentleman tak kiralah abad ke berapa pun... jadilah gentlemen Islam ... selamat bergentlemen... salam...

ida said...

well..
im not a boy...
wish my balax rety lar bstyle cmtue..

p.a.k.w.e. said...

YANGBAIK: ISLAM itu luas YANGBAIK
n kite bukan pengukurnya
IDA: u boleh guide him okayh

AkU said...

WOW..info yang bergune..thanks pakwe..

p.a.k.w.e. said...

no problemo AKU